Recenze knihy Free to Focus

Přibližně za 14 dní, 9. dubna 2019, vyjde kniha Free to Focus amerického autora Michaela Hyatta, kterou jsem měl možnost přečíst ještě před jejím vydáním a níže vám přináším její recenzi.

Valí se na vás vichřice nesčetných úkolů a závazků? Dovedete si představit jaké by to bylo, kdybyste ročně dokončili alepoň 700 úkolů ročně na kterých vám skutečně záleží a jsou ve vaší sféře vytouženého? Michael Hyatt vás provede třemi kroky (zastav se, ořež a jednej) které jsou klíčové pro vytvoření a realizaci dlouhodobě udržitelné osobní i firemní produktivity (systému Free to Focus).

Kniha je určena aktivním lidem, hledajícím prostor pro soustředění, všem kteří se rádi (i neradi) ptají po podstatě věcí, zamýšlí se nad svým životem a jeho směřováním (nebo si tuto otázku pokládají poprvé), mají problémy s náhlou nebo i dlouhodobou přemírou úkolů a hledají v životě cestu a směr, ale i těm kteří už mají plánovací systém zavedený a chtějí ho vylepšit. Principy popsané v knize nejsou nové (opírají se o studium literatury a o výsledky výzkumu), pokud ale očekáváte povrchní rady na zvyšování produktivity, tak zde je systém který jde do morku kosti a ukáže vám kde chybujete, co máte zlepšit, zavést, nebo (především) přestat dělat.

Autor v knize předkládá souhrn jím ověřených strategií a nástrojů produktivity, které pomáhají čtenáři (mám ověřeno na sobě) uspořádat si život a hodnoty tak, aby si člověk dokázal vytvořit prostor pro rozhodnutí se soustředit na realizaci jen těch 3 nejdůležitějších úkolů (denně, čtvrtletně, ročně), které pomáhají soustavně posouvat jehlu dopředu a přitom z dlouhodobého hlediska vedou i k naplňování našeho životního poslání, zdravým návykům a udržitelnému životu.

Myšlenka knihy stojí na 3 základních krocích (zastav se, řež a jednej) a každý krok se skládá ze 3 navzájem se podporujících akcí (zastav se = formuluj, vyhodnoť, omlaď = 7 praktik pro udržitelný způsob života), (řež = eliminuj (prořezávej svůj kalendář), automatizuj, deleguj), (jednej = konsoliduj, označuj a aktivuj). Při osvojení si těchto kroků vzniká ucelený sebeopodporující systém, který i za nepřízně okolností (včetně procházení různými stádii života) pomáhá jít aktivnímu člověku v životě dál k naplnění jeho poslání. Autor často dává konkrétní příklady, které si lze osvojit a ihned začít používat.

Kniha je vyjímečná v tom, že se dotýká všech oblastí lidského života (i vyrovnání se s minulostí, pokusů a omylů) a uvedení doporučených postupů do praxe je závislé na ochotě svůj život vědomě měnit a cílit (i ve prospěch odpočinku a věnování se rodině a dětem). Autor jednotlivé kroky čtenáři detailně popíše, dokládá je příklady ze životních příběhů absolventů jeho kurzů a každou kapitolu uzavírá praktickým cvičením a je podepřeno on-line materiály ze stejnojmenného kurzu, dostupnými na FreetoFocus.com/tools.

Kniha se dobře čte a doporučuji ji všem kteří si chtějí vytvořit prostor pro soustředění.

For English speaking audience, here is my review of #FreeToFocusBook on Goodreads in English.

Napište mi